VILÉM VEVERKA MONIKA FÜRBACH BOUŠKOVÁ hoboje IRVIN VENYŠ KAREL DOHNAL klarinety
ONDŘEJ VRABEC PŘEMYSL VOJTA lesní rohy
VÁCLAV VONÁŠEK MARTIN PETRÁK fagoty
Aktuálně nejvýraznějším reprezentantem tzv. české dechové školy – v evropském kontextu – je soubor „PhilHarmonia Octet“, hudební uskupení, které bylo založeno v roce 2007 z iniciativy Viléma Veverky a Václava Vonáška.
Jejich záměrem bylo vytvořit formaci nejlepších českých hráčů jedné generace, (kteří se v mnohém výrazně ovlivňovali již během studia na HAMU), respektive konfrontovat domácí hudebně interpretační tradici s moderními evropskými styly a trendy.
Cílem souboru je výrazné obohacení české hudební scény, rozšíření repertoáru a zejména pak posouvání stávajícího interpretačního standardu. Charakteristickým prvkem souboru je fakt, že interpreti jsou laureáty prestižních mezinárodních soutěží, respektive absolventy zahraničního studia, kteří se dále výrazně profilují jako sóloví hráči. To je ostatně příznačné pro nejlepší světové ansámbly tohoto druhu. Bez zajímavosti není ani působení jednotlivých členů v předních evropských orchestrech, např. Berlínské Filharmonii, WDR Köln či České Filharmonii.
Repertoárový záběr souboru sleduje vyhraněnou interpretací proměny hudební řeči na pozadí střídání hudebních epoch a stylů, od 2. poloviny 18. století do počátku nového milénia.
Podstatným repertoárovým pilířem je pak uvádění kompozic v rozšířeném obsazení – W. A. Mozart / Serenáda Es dur „Gran Partita“, A. Dvořák / Serenáda d mol pro dechové nástroje op. 44 – a hledání další možné inspirace ve formě vhodně zvolených adaptací (M. P. Musorgskij / Obrázky z výstavy).
Název souboru lze interpretovat dvojím způsobem: původním významem slova „filharmonie“ - záliba v souzvuku, a pojmem „harmonie“, používaný pro tento druh souborů od doby klasicismu.
PhilHarmonia Octet je vyhledávaným ansámblem nejen na českých koncertních pódiích, zároveň se úspěšně etabluje i v zahraničí.
Oceňovaná je profilová nahrávka souboru – „Music for Wind Instruments“, se skladbami L. v. Beethovena, G. Kleina a W. A. Mozarta, z roku 2017 (Supraphon), která je odbornou kritikou považována v současnosti za nejlepší český snímek svého druhu.
Repertoár:
W. A. Mozart: Serenade no. 11 Es Dur KV 375 W. A. Mozart: Serenade c moll KV 388 W. A. Mozart: Serenade B Dur „ Gran Partita“ KV 361/370a F.V. Krommer – Kramář: Partita Es Dur Partita Es Dur „ La chasse“ PadK: IV 15 L. van Beethoven: Octet Es Dur op.103 Antonín Dvořák: Serenade d moll for Woodwinds Eugéne Bozza: Octanphonie Gideon Klein: Divertimento pro dechové okteto Edison Denisov: Octet Arvo Pärt: Fratres Isang Yun: Octet Zdeněk Šesták: Sonata da camera pro dechové okteto Aleš Pavlorek: Světlo na konci tunelu